20170812

ehem

aku memasuki fasa-fasa ketakutan menulis.

bertemankan empat wanita matang dan berpendirian dalam bilik dingin hawa tidak lebih dari membuatkan aku gugup. idea-idea mereka menggegar dunia atau seperti dikata pak andrea; tres bien, excellent! dan aku pula hadir sebagai budak hingusan yang kerap kali ketandusan, lupa nak cakap apa, tergagap, terkincit dan sebagainya. tapi patutnya sesi penulisan tak ada apa yang patut aku rungsingkan dengan tekanan dari pihak luar (contohnya empat wanita matang dan berpendirian), yang sebenar aku rungsing dan susah hati pastilah kerana diri aku sendiri. santai, tidak fokus dan ilmu didada lebih sedikit dari zero.

sebagai contoh sejak awal minggu ini aku berjinak-jinak dengan buku dan artikel, tapi artikel akhirnya aku baca 15 minit sebelum tidur dari keseluruhan 2 jam aku luangkan. dan hari ini sedikit cemerlang apabila aku berjaya fokus hampir 1 jam membaca tapi itu masih tak memberi makna apa-apa. 1 jam itu sebenarnya membuatkan aku kesamparan memikirkan banyak yang masih aku perlu baca, teliti, cari dan hadam.

tapi rahmatnya adalah apabila aku dijodohkan terbaca berkenaan teori perkembangan moral Kohlberg. aku rasa teori ini padan betul kalau dimasukkan dengan buku klasik anak mat lela gila yang aku baca kelmarin, ya yang sebenarnya tiada kaitan dengan kerja aku. tapi tak mengapalah, aku suka juga bila dapat berfikir kritis begini daripada asik menciap burung tak kira siang malam. ehem.